ROC light versus ROC volledig

Afgelopen week ging mijn telefoon, een inkomend Whatsapp-gesprek uit België. Deze meneer overweegt zelf om zijn brevet te gaan halen en vroeg me hoe het er met de werkgelegenheid in de dronewereld voor staat. Hij had van iemand gehoord dat er veel werk is bij de inspectie van zonnepanelen, maar verder nog geen ervaring in deze sector of met drones. Los van dat deze meneer uit België kwam, zijn de regels daar natuurlijk anders. Kortom een gedegen opleidingsadvies kwam er niet van, in deze blog lees je de verschillende mogelijkheden om in Nederland zakelijk met een drone te vliegen.

Allereerst direct een heads-up, want de regelgeving gaat de komende zomer (2020) helemaal veranderen. Van een Nederlandse wetgeving, gaan we naar een Europese wetgeving. Wanneer ik me volledig heb ingelezen zal hier een link naar mijn nieuwe blog over de nieuwe regelgeving te vinden zijn.

Drie manieren om zakelijk te vliegen

Enfin! Regels! Die nu nog geldig zijn! Belangrijk om als eerste te weten is dat de overheid eisen stelt aan drie elementen. Te noemen de piloot, de drone en de organisatie. Je kan in Nederland op drie manieren zakelijk met een drone vliegen:

  • ROC light vergunning
  • Volledig ROC vergunning
  • Binnen vliegen zonder vergunningen

ROC staat voor RPAS Operator Certificate. RPAS staat voor Remotely Piloted Aircraft System.

ROC light vergunning

Mijn beschikking waaronder ik met Luchtzicht drone-operaties uitvoer.

Met een ROC light mag je een in het luchtvaartregister ingeschreven multirotor tot vier kilogram zakelijk vliegen. Ook moet je je houden aan opgestelde regels, hiervan kan in geen geval worden afgeweken. Het is dus niet mogelijk om additionele vergunningen of ontheffingen te verkrijgen. Voordat je een ROC light vergunning aan kan vragen moet je eerst een aantal andere zaken regelen:

Eisen aan de piloot

  • Erkende theoriecursus volgen en behalen

Eisen aan de drone

  • PH-registratienummer aanvragen voor de drone
  • Vuurvaste plaatjes met minstens het PH-nummer erop maken
    • één voor op de drone
    • één voor op de afstandbediening
  • Stickers met het PH-nummer maken
    • plakken op een zichtbare plek op de drone
  • Foto’s maken van:
    • de vuurvaste plaatjes op de drone en afstandsbediening;
    • de stickers van het PH-nummer op de drone
    • het serienummer van de drone
  • De drone per e-mail inschrijven in het luchtvaartregister met de volgende bijlagen:
    • ingevuld en ondertekend inschrijfformulier
    • foto’s van de stickers, vuurvaste plaatjes en het serienummer
    • bewijs van eigendom (aankoopbewijs of verklaring)
  • Na het betalen van de factuur ontvang je een Bewijs van Inschrijving (BvI) voor deze drone

Eisen aan de organisatie

  • Minimaal een WA-verzekering regelen die voldoet aan EG 785/2004

Zodra je al deze stappen hebt genomen kun je een ROC light vergunning aanvragen bij een website van het IL&T. Voor de aanvraag heb je de volgende documenten nodig:

  • Certificaat van de erkende theoriecursus
  • Bewijs van Inschrijving (BvI) van de drone
  • Verzekeringspolisblad

Tijdens het aanvragen vraag je ook een Ontheffing Bewijs van Luchtwaardigheid en een ontheffing vliegbewijs RPA-L aan. Let er ook op dat je alles in één keer goed doet. Mocht je later een wijziging willen uitvoeren, dan kost je dat extra geld.

Volledig ROC vergunning

Het allergrootste voordeel van een ROC vergunning, is de mogelijkheid om additionele protocollen op te nemen in het operationeel handboek. Hiermee kun je vergunningen en ontheffingen verkrijgen waardoor je door gebieden mag vliegen, waar je met je ROC light onder geen beding mag komen. Het grootste nadeel is echter de investering, deze is fors.

Mijn felbegeerde groene Flight Crew Licence RPA-L brevet.

In plaats van alleen een theoriecursus, dient de piloot nu een brevet te halen. Dit bestaat additioneel nog uit een praktijkopleiding en een medische keuring. Met het brevet mag er een drone of helikopter tot 25 kilogram gevlogen worden. Verder is het brevet uitbreidbaar met tal van verschillende elementen. Denk aan officieel vlieginstructeur, officieel radio telecommunicatie en andere vliegende objecten.

De drone moet technisch gekeurd worden door een erkende instantie, deze keuring kost minimaal 2000 Euro. Zoals je zult begrijpen heb ik het hier niet over een drone die je bij de Mediamarkt koopt.

Ook het operationeel handboek wat nodig is, kost veel tijd om uit te werken en te laten keuren. Zo is de leidraad voor het opstellen van het handboek al circa 100 pagina’s lang.

Eisen aan de piloot

  • RPA-L brevet
    • erkende theorieopleiding en certificaat
    • erkende praktijkopleiding en certificaat
    • luchtvaart medische keuring

Eisen aan de drone

  • Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (S-BvL) regelen (keuring)
  • Inschrijven zoals bij het ROC light

Eisen aan de organisatie

  • Opstellen en laten keuren van het operationeel handboek
  • Minimaal een WA-verzekering regelen die voldoet aan EG 785/2004

Light versus volledig

Het moge duidelijk zijn dat je voor circa 2500 Euro een bedrijf kan starten met een ROC light. Voor dit geld koop je een ouder model drone zoals een DJI Mavic Pro, volg je een erkende theoriecursus, regel je een verzekering en betaal je diverse leges voor diverse diensten aan de overheid. Over het algemeen kun je stellen dat de diensten die je kunt aanbieden altijd met fotografie en film te maken hebben. Oh ja! Je mag niet boven bebouwing, wegen en menigten vliegen.

In alle rode en groene gebieden en boven en nabij bebouwing mag je met een ROC light sowieso niet vliegen. Heb je met een ROC een protocol in je handboek, dan kun je in stedelijk gebied of in een CTR vliegen mits je een ontheffing of vergunning hebt. Heel Nederland is in dat geval potentieel vlieggebied.

Een volledig ROC kost je een veelvoud van 2500 Euro en veel meer tijd. Wel heb je daardoor de mogelijkheid om met grotere drones en andere soorten drones specialistische taken aan te bieden en uit te voeren. Dit alles in gebieden waar je met je ROC light niet mag vliegen.

Hier vliegt een DJI M600 drone boven museum het Schip in hartje Amsterdam. Met een ROC light zou dit nooit mogelijk zijn, maar met een ROC, de juiste protocollen, een ontheffing en een constante radioverbinding met LVNL wel.

Kort gezegd komt het neer waarvoor je een drone wilt gebruiken en hoe dik je portemonnee is. Op dit moment zijn er in Nederland net geen 1000 ROC-light vergunningen uitgegeven en 90 volledige ROC vergunningen.

Binnen vliegen

Als je een goed zakelijk idee hebt om drones indoor in te zetten, en je komt niet in het open luchtruim? Dan heb je misschien wel goud in handen. Je hoeft je dan namelijk niets aan te trekken van alles regels, opleidingen, brevetten, en dronekeuringen. Het enige waar je wel naar wilt kijken zijn verzekeringen voor schade aan derden en naar de afspraken die je maakt met je opdrachtgever. Ik schreef hier eerder een blog over.

Meer informatie over ROC’s

Mocht je meer informatie willen, of mis je iets in de bovenstaande tekst? Laat het me dan vooral weten. Je kan en mag me bellen, appen, mailen of gewoon hier een bericht achterlaten.