Naar Werfenweng met de trein

Tien min zeven is drie. Al drie maanden heb ik hier geen enkel bericht meer geplaatst. Deze drie maanden zijn dan ook echt omgevlogen en er is heel veel gebeurd. Denk allereerst aan de zes weken durende zomervakantie, waarin we een familieweekend hadden en we met de trein naar Oostenrijk zijn geweest. Inmiddels heb ik ook besloten dat het "alleen" werken, zonder collega's, mij in mijn leven niet meer verder gaat brengen. Daarom ben ik enige tijd geleden begonnen met solliciteren op tal van verschillende functies. Zo heb ik nu een baan bij het Horizon College.

First things first

Juist! De vakantie. Zelf heb ik niet veel met ver reizen, maar als je dan toch moet reizen dan zit ik het liefst ontspannen. Daarom hebben wij er dit jaar voor gekozen om naar Oostenrijk te gaan met de trein. Geen files, gereserveerde plaatsen, toilet bereikbaar zonder te stoppen, ruimte voor de kinderen om te lopen en een restaurant waar je wat lekkers kan halen. Reizen met de trein, ik ben fan!

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan zoals het overstappen op grote stations met kinderen en een tweetal grote koffers. Of dat je op je vakantieverblijf niet de luxe hebt van eigen vervoer.

Van Bischofshofen naar Werfenweng

Eenmaal aangekomen in Bischofshofen stonden er twee busjes klaar om ons en de andere gasten van het pension, naar het pension te brengen. Dit is een kleine tien, vijftien minuten met de auto door mooi bergachtig landschap met uitzicht op een kasteel en heel hoge bergen.

Aangekomen bij het pension werden we hartelijk welkom geheten. Na een korte uitleg over de omgeving en diverse wandelroutes kregen we de sleutel van ons appartement.

Voordeel met de Samo-kaart

Werfenweng is er op uit om een groene vakantie aan te bieden waarbij je je eigen vervoer niet hoeft te gebruiken. Daarom kun je bij de lokale VVV een zogeheten Samo-kaart kopen. Met deze kaart krijg je divers voordeel zoals korting op uitjes en entree, mag je gratis naar het zwemmeer en kun je diverse fietsen en elektrische vervoersmiddelen gratis huren.

Grappig is dat je de kaart alleen kunt kopen wanneer je met de trein bent, of wanneer je je autosleutels afgeeft bij de VVV (en aan het einde van je vakantie weer terugkrijgt).

Op de tweede dag hadden wij de kaart er al goed uit. Zo zijn we met de kabelbaan de berg op geweest en hebben we lekker gezwommen in het zwemmeertje.

Uiteraard had ik een drone mee

Na thuis één en ander te hebben uitgezocht over de wet- en regelgeving m.b.t. drones in Oostenrijk, heb ik besloten mijn MX3, 90GT en een tweetal whoops mee te nemen. Een drone mag namelijk niet licentieloos gevlogen worden wanneer deze zwaarder is dan 250 gram, of op enig moment meer energie heeft dan 79 Joule. Hoe je de Joules berekent weet ik niet, dus heb ik de throttle stick maar niet te hard naar voren gedrukt.

Kortom, ik heb drie avonden lekker (rustig) gevlogen. Hieronder een korte gecombineerde vlog- en vluchtvideo in Werfenweng te Oostenrijk.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=aQkSYHRLl-Q[/embed]

Vliegen is leuk, maar op vakantie doe ik ook graag dingen met z'n allen samen. Zo zijn we ook naar een ijsgrot geweest.

Eisriesenwelt

Vergelijken met een dagje Artis kun je dit uitje niet... Echt niet! Niet omdat het leuker of minder leuk is, maar om de manier hoe je bij de ingang komt. Dit is kort gezegd nogal inspannend, zeker voor de kinderen!

De bus rijd naar de parkeerplaats vanaf waar je nog circa 200 meter moet lopen naar de kaartverkoop. Vanaf daar is het nog een heel stuk lopen naar de kabelbaan, waarin je als een sardientje gepropt werd. Na de kabelbaan is het weer een heel stuk lopen naar de ingang. Eisriesenwelt is een ijsgrot hoog in de bergen, waarin je nog eens 134 hoogtemeters aflegt over zo'n duizend traptreden.

Trots op deze kleine wandelkanjers! Trots op deze kleine wandel kanjers!

In de grot is het erg koud, anders zou er natuurlijk ook geen ijs zijn. Dus voordat je de grot in gaat kleed je je even warm om vlak voor de ingang.

Zo hoog waren we!

Na het kiezen van de taal van je rondleiding, neemt een gids je mee en krijg je een ouderwetse gaslamp. Kortom het enige licht in de grot komt van de gaslampen, dit schept een erg bijzonder gezellige sfeer.

Kasteel Hohenwerfen

Uitzicht vanaf kasteel Hohenwerfen.

Ook een aanrader is kasteel Hohenwerfen, een oude burcht die over de stad en rivier uitkijkt. Met onder andere veel exposities, een roofvogelshow en een Nederlandstalige audio tour is het een perfect uitje voor kinderen. Zo hadden Maud en Pim het dagen later nog steeds over de gekke wc, pekneuzen, de gevangenis en natuurlijk de onwijs mooie uitzichten.