Kingkong LDARC 90GT

Met al dit regenachtige weer en met de winter in het verschiet, is buiten vliegen met drones vaak niet mogelijk. Gelukkig heb ik een Blade Inductrix FPV tot mijn beschikking waarmee ik 100% veilig binnenshuis kan vliegen. Echter kleven er aan deze drone een aantal nadelen waardoor ik op zoek ben gegaan naar een brushless micro drone voor zowel binnen als buiten. De keuze is uiteindelijke gevallen op de KingKong LDARC 90GT.

Mooie verpakking!

Besteld bij Banggood en verzonden met Priority Direct kwam de pakketbezorger zeven werkdagen later langs met de 90GT. De onbeschadigde doos op de onderstaande foto was verpakt met schuimfolie met daaromheen het alom bekende vuilniszak materiaal.

90GT in de verpakking.
De doos waarin de 90GT wordt geleverd.

De doos zelf zou je kunnen gebruiken voor het bewaren en vervoeren van de 90GT, maar dan dien je wel de proppelers en propellerbescherming te verwijderen.

Accessoires die meegeleverd worden

Inhoud van de doos waarin de 90GT is verpakt.

De 90GT is mooi verpakt in een stevige doos, complimenten daarvoor. In de doos vinden we het volgende:

  • KingKong LDARC 90GT + DSMX ontvanger
  • 350mAh 2S Lipo
  • 8 Propellers
  • Propellerbescherming
  • 2 Rubberen bandjes
  • Propeller wrench (overbodig)
  • USB kabel
  • Break-out kabelsetje
  • Handleiding
  • Keuringsrapport (in het Chinees)

Formaat

De 90GT is met een afstand van 95mm motor tot motor een flinke slag groter dan de Inductrix FPV. Met propeller bescherming gemonteerd is de breedte in de diagonaal bijna zestien centimeter. Met een hoogte van net geen twee centimeter kun je de 90GT een echte micro drone noemen. Omdat onze huiskamer ongeveer 10 bij 6 meter is, is het formaat van de 90GT voor binnen voor mij groot zat.

Motoren

Op de 90GT zijn vier 1103-7800kV borstelloze motoren gemonteerd. Deze motoren hebben geen enkele moeite met het tillen van het gewicht van de 90GT. Ook vangt de drone zichzelf prima op na een snelle beweging en ten opzicht van de Inductrix FPV, valt deze ook niet zomaar uit de lucht.

Let er trouwens wel op dat wanneer je de propguards gebruikt, je deze maar met twee (langere) schroeven hoeft vast te zetten.

BetaFlight flightcontroller

Één van de leuke dingen van de 90GT is dat de flightcontroller op BetaFlight werkt. Je kunt de drone dus via de meegeleverde USB-kabel aan de computer verbinden en alle instellingen aanpassen.

Af fabriek kun je in theorie al vliegen maar het is aan te raden eerst de 90GT in te stellen via de BetaFlight Chrome app. Wat je onder andere moet doen:

  • Connectie maken tussen afstandsbediening en drone
  • Kanalen instellen en eventueel omdraaien
  • Motoren zo instellen dat ze draaien als je de 90GT activeert
  • Failsafe instellen en controleren
De DSM antenne wordt af fabriek onder de 90GT geplaatst. De Lipo klemt de antenne tegen het frame aan. Vreemde constructie.

Camera en VTX

De camera zit tussen de bottom- en topplate ingeklemd en is vastgezet met een beetje lijm. Inmiddels heb ik de camera opnieuw vastgelijmd omdat deze bij het afnemen van de lensdop los kwam. De focus van de camera is af fabriek niet perfect. Vlak voor je zie je scherp, maar op een afstand van 5 meter wordt alles wat waziger.

De camera opnieuw gelijmd.

De VTX-antenne wordt omhoog gehouden door een tiewrap die op de achterzijde van de topplate is gemonteerd. Dit is vrij stevig, maar bij de crash in het bovenstaande filmpje is deze toch in één van de propellers terecht gekomen. Inmiddels heb ik deze verstevigd met isolatietape.

Hier zie je goed hoe de VTX-antenne af fabriek is gemonteerd.

Lipo accu batterij

Standaard wordt de met de drone een 350mAh accu geleverd waarmee je vier tot vijf minuten mee kunt vliegen. Het grote voordeel van de 90GT is dat je bij HobbyKing voor €3,00 een 350- tot 460mAh accu kunt kopen. Ten opzichte van accu’s voor grotere vijf inch race quads is dit natuurlijk een koopje.

Zelf heb ik inmiddels twaalf Lipo’s voor de 90GT tot mijn beschikking.

Er zijn ook lichtere accu’s van circa 850mAh beschikbaar voor de 90GT. Met een dergelijke accu kun je in de praktijk langer vliegen, zeker wanneer je de lichtste accu kiest.

Het monteren van de Lipo onder op de drone verloopt middels een rubber bandje en dit zit zeer stevig. Wel vreemd is dat de ontvanger tussen het frame en de Lipo geklemd wordt. De drone trekt zijn stroom niet via de JST connector, maar via de balanseerkabel. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken of de Lipo van jouw keuze direct past op de 90GT.

Reserveonderdelen

Niets is zo vervelend wanneer je met je drone ter aarde stort en je geen reserveonderdelen hebt. Daarom heb ik direct extra propellers en de bijbehorende bescherming ingeslagen. Een setje van tien paar propellers kost ongeveer €4,00.

KingKong 90GT reserve propellers en reserve propguards.

Mocht je je frame breken dan heb je voor €5,00 een nieuw frame, dit is natuurlijk ook geen geld. Mijn reserveframe is inmiddels voor de zekerheid onderweg.

KingKong LDARC 90GT conclusie

Ik had voor het plaatsen van dit bericht eigenlijk al buiten willen vliegen in manuele modus. Door het weer is dit er echter nog niet van gekomen, deze houden jullie van mij tegoed.

Wel denk ik dat deze drone mij veel plezier gaat geven. Voor honderd Euro kun je binnen en buiten vliegen, accu’s en reserveonderdelen zijn goedkoop, komt met een BetaFlight vluchtcontroller, is licht, wendbaar en snel. Voor mij een ideale drone die ik door zijn formaat overal mee naar toe kan nemen.

Wil je deze drone ook kopen? Kijk dan eens op deze productpagina van de LDARC 90GT op BangGood.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *