Eindelijk... Ik ben piloot

Voor zover ik me kan herinneren wilde ik altijd al piloot worden. Op zestien jarige leeftijd ben ik nog op keuring geweest bij de Koninklijke Luchtmacht. Maar helaas, ik had één rijtje te veel fout bij de hoortest, dus ging het dat jaar niet door. Volgens de regels mocht ik het een jaar later nog eens proberen, echter heb ik hier geen gebruik van gemaakt. In eerste instantie is het natuurlijk gewoon vet om in zo'n snelle straaljager te vliegen, maar om nou echt bommen op mensen te werpen... Dat zie ik mezelf nog steeds niet doen.

Sinds het MBO heb ik altijd de honger gevoeld om iets te maken. Niet zomaar iets, maar iets tastbaars wat je zelf hebt gemaakt, wat je eventueel zou kunnen verkopen en iets wat dus echt is. Sinds ik professioneel websites maak word die honger aardig gestild. Maar een website is voor mij diep van binnen niet tastbaar, maar slechts zichtbaar.

Quadcopters? Dat is leuk!

Ergens in maart van 2012 kwam ik de website HobbyKing.com tegen waar ik het fenomeen quadcopters (in de volksmond ook wel drones) tegen kwam en eigenlijk vrijwel direct een zelfbouw frame heb gekocht. Eigenlijk waren het twee gelijke zelfbouw frames, waarvan er één als reserve diende. Een paar dagen later werden de frames bezorgd en heb ik er één in elkaar gezet.

Wegens tijd- en geldgebrek heeft dit frame vijf jaar lang, tot begin 2017, door ons huis gezworven. Dan stond deze weer op mijn boekenkast, dan lag deze weer op de vliering en ga zo maar door. Afgelopen maart ben ik me gaan verdiepen in alle technieken en materialen die bij het zelf bouwen van een drone om de hoek komen kijken. En een paar maanden later, wederom ergens in maart heb ik mijn eerste testvlucht na tien dozijn double checks met knikkende knieën mogen maken.

Hobbyking Whirlwind F450 Spektrum DX8 G2 radio Mijn HobbyKing Whirlwind F450 DJI Flamewheel clone en Spektrum DX8 G2 radio

Die knikkende knieën komen natuurlijk van meerdere dingen:

  • Werkt het?
  • Ontploft het?
  • Kan ik het?

Stabilisatie versus manueel vliegen

Ook kun je met een drone op twee manieren vliegen. Allereerst heb je de stabilisatie modus, dit betekent dat wanneer je geen input geeft via de radio (afstandsbediening) de drone alleen reageert op hoeveel "gas" je geeft. Kortom de drone hangt stil in de lucht en gaat hoger of lager naarmate je meer of minder gas geeft. Stuur je naar rechts, dan gaat de drone naar rechts. Laat je dan de stick weer los, dan hangt de drone weer recht. Dit geeft een zeker gevoel van veiligheid, echter heb ik besloten om in de andere modus te beginnen.

De andere is de manuele modus en hier is het zo, dat wanneer je de stick weer los laat, de drone in dezelfde hoek blijft voortbewegen. Ook kun je stellen dat wanneer je een stick beweegt de drone in die directie blijft roteren totdat je de stick weer los laat. Kortom, je kan de drone volledig om zijn assen draaien en dit geeft je de mogelijkheid om acrobatische trucjes uit te halen.

The FPV awakening

Tijdens een avondje vliegen in het begin van de zomer kom ik in het Luna Park te Heerhugowaard twee andere drone vliegers tegen. Hun type zelfbouw race en freestyle drones kende ik al via diverse fora en YouTube filmpjes. Zelf had ik tot op dat moment nog geen camera op mijn drone en vloog alleen op zichtlijnen (LOS). Zij daarentegen vliegen met een analoge camera, die via een zender de video verstuurt naar een ontvanger. Deze ontvanger is gemonteerd in een bril met videoscherm (FPV) waarop je dus met minimale vertraging de videostroom kan bekijken, en dus je drone vanuit de cockpit kan besturen.

Ik mocht dus voor het eerst in het echt (en niet via YouTube) mee kijken door zo'n bril. Ik was verkocht. Direct. Meteen. A la minute. Dit is mijn pilotendroom, maar dan in werkelijkheid.

Samen met de honger om zelf iets tastbaars te maken is dit het helemaal, het summum. Diezelfde avond heb ik van alles besteld om iets gelijkends te kunnen maken en eigenlijk blijven de pakketjes sindsdien maar binnenstromen met nieuwe en of reserveonderdelen. Het werkt zo ontzettend verslavend en met trots kan ik eindelijk zeggen dat mijn pilotendroom is uitgekomen!

Ik ben piloot! Woohoo!